سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دو آزمندند که سیر نشوند . آن که علم آموزد ، و آن که مال اندوزد . [نهج البلاغه]
سیستمهای امنیتی و حفاظتی
>>علی رزمجو ( دوشنبه 85/3/22 :: ساعت 6:13 عصر)

 

آشنایی با تجهیزات سیستمهای امنیتی

 

بطور کلی می توان سیستمهای امنیتی و حفاظتی را به 4 گروه زیر تقسیم بندی کرد :

1.  سیستم تلویزیون مدار بسته (CCTV : closed circuit TV  ) 

2.  کنترل دسترسى (Access Control)

3.  اعلام حریق (Fire Alarm)

4.  اعلام سرقت (Intruder Alarm )

بسیاری از سیستمها و تجهیزات امنیتی و حفاظتی را می توان در این تقسیم بندی جای داد , ولی تجهیزات دیگری مانند انواع رد یاب ها و حسگرها و شنودها را تحت نام کلی سیستمهای امنیتی و نه حفاظتی می توان بررسی کرد .

............................................................................................

در مورد سیستمهای CCTV  بیشتر جنبه امنیتی و نظارتی (surveillance) دارند و شامل انواع مختلف تجهیزات دریافت - انتقال و ضبط تصویر و صدا می باشند که بخش مهم و همچنین پر هزینه آن - در صورت بعد مسافت - نحوه انتقال تصویر است .

دریافت تصویر توسط انواع دوربین های زیر صورت می گیرد :

1. دوربین های Dome ( دام ) که به دو نوع کلی speed dome و fixed dome تقسیم می شوند .

2. camera که دو نوع P/T/Z و fixed camera را شامل می شود .

speed dome ها یا dome موتور دار قابلیت چرخش 360 درجه ای به سمت چپ و راست و چرخش 180 درجه ای به بالا و پایین برای گرفتن تصویر در همه جهات و همچنین قابلیت zoom را دارا هستند . کنترل چرخش و zoom توسط انواع کیبوردها امکان پذیر است . از ویژگی های speed dome ها - سرعت بالای چرخش - حجم کم و نمای بیرونی آنست بطوریکه وقتی از بیرون به دوربین نگاه شود نمی توان تشخیص داد که جهت دوربین کدام طرف است و این مزیت بسیار بالایی (نسبت به P/T/Z ) است .

البته لنز را در دوربین های dome نمی توان تعویض کرد . در محلی که نیازمند به وجود دوربینی با لنز خاص هستیم باید یک dome با چنین لنزی تهیه کرد . ( و یا از camera استفاده نمود .) که یکی از معایب dome ها همین است .

speed dome ها (و بطور کلی همه دوربینها ) دارای دو نوع Indoor و Outdoor هستند . دوربین indoor در محل هایی مانند داخل ساختمان و یا بعبارت دیگر محلهایی که مسقف بوده یا شرایط محیطی ( دما , رطوبت ) در آن تاثیری ندارد - استفاده می شود و دوربین outdoor نیز طبیعتا در خارج و محل هایی غیر از آنچه که گفته شد مورد استفاده قرار می گیرد.

متناسب با indoor یا outdoor بودن دوربینها , Housing و Bracket آنها تغییر می کند .(outdoor housing ها weatherproof هستند.)

 housing محفظه ایست که دوربین و تجهیزات جانبی آن اعم از فن خنک کننده (غالبا در outdoor housing ) , مبدل منبع تغذیه , Telemetry (نوعی گیرنده در دوربینهای موتوردار , که فقط در speed dome ها داخل housing قرار می گیرد ) و غیره - درون آن قرار می گیرد و bracket جک نگه دارنده دوربین می باشد که دارای انواع مختلف در جنس , ارتفاع و نحوه استقرار بسته به شرایط محیطی است .

fixed dome , دوربین ثابتی است که قابلیت های چرخش و zoom را ندارد . حجم بسیار کمی دارد و مستقیما" به سقف متصل می شود ( براکت ندارد ) . housing آن بسیار کوچک است و حتی می توان آن را بدون housing نیز تجهیز کرد . معمولا" از fixed dome ها در داخل ساختمان و بصورت indoor استفاده می شود . محل استقرار آن غالبا در گوشه سقف و معمولا در راهروها می باشد .

fixed dome (وهمچنین fixed camera ) , موتور ندارد بنابراین کابل ورودی و خروجی به آن فقط شامل کابل کواکسیال ( RG59 ) , برای انتقال تصویر , و کابل برق می باشد . ولی speed dome (و P/T/Z camera ) به دلیل دارا بودن موتور برای چرخش و همچنین داشتن قابلیت zoom کردن , علاوه بر کابل خروجی برق و coaxial , دو کابل دیگر برای کنترل zoom و موتور دارد که به کیبورد منتقل می شود( کابل کنترل موتور از 485/422/ 232 RS پیروی می کند . ) البته در عمل این دو خروجی را روی یک کابل CAT 5/5e/6 می فرستند . 

P/T/Z camera , دوربینی است که قابلیت های Pan (چرخش به اطراف ) , Tilt ( چرخش به بالا و پایین ) و Zoom را دارا می باشد .

telemetry در این دوربینها معمولا داخل housing قرار ندارد و نحوه تشخیص P/T/Z از دوربینهای fixed , همین نکته است.

در این دوربین ها به دلیل اینکه به راحتی می توان لنز آن را متناسب با شرایط محیط عوض کرد , کیفیت تصویر نسبت به Dome بیشتر است . به عنوان مثال می توان لنزهای Day/Night را روی این نوع دوربین ها سوار کرد. این لنزها قابلیت تصویر برداری رنگی و سیاه-سفید (B/W) به صورت همزمان را داراست بطوریکه در تاریکی بصورت اتوماتیک با لنز B/W تصویربرداری می کند تا وضوح بالایی داشته باشد . بنابراین قابلیت , استفاده از دوربین های P/T/Z نسبت به dome بیشتر است .

در speed dome ها , housing روی خود دوربین و بصورت یکپارچه است و پس از جدا کردن آن , دوربین بلا استفاده می شود .  ولی در دوربین های P/T/Z , دوربین از housing جداست که هنگام نصب , آنها را به هم متصل می کنند . 

Fixed camera (نیز مانند Fixed dome ) , دوربین ثابتی است که قابلیت های pan , tilt و zoom را ندارد و این تنها تفاوت آن با P/T/Z است . 

از دوربین های fixed هم بصورت indoor  و هم outdoor می توان استفاده کرد . اما باید توجه نمود که در استفاده outdoor از دوربین , housing از نوع weatherproof است . 

 

 


  نوشته های دیگران ()
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
 
فهرست ها
 RSS 
خانه
ارتباط با من
درباره من
پارسی بلاگ

بازدید امروز: 2
بازدید دیروز:  4
مجموع بازدیدها:  9304
منوها
» درباره خودم «


سیستمهای امنیتی و حفاظتی

» فهرست موضوعی یادداشت ها «

الکترونیک[4] .
» لوگوی وبلاگ «


» لینک دوستان «

سلحشور
مهرزاد عزیزی
خلج اسماعیلی
دژاگاه
مشیری
اله یاری
سالاری